Technikum Leśne w Brynku

Brynek we Francji

W dniach 23 – 27 października, grupa uczniów naszej szkoły uczestniczyła w corocznej wymianie młodzieży ze szkołą leśną CFPPA w Mirecourt, we Francji. Podczas wizyty przybliżono uczniom wiele zagadnień związanych z tematyką leśną. Na początku pobytu młodzież odwiedziła ośrodek zajmujący się szkoleniem osób odpowiedzialnych za introdukcję oraz nadzór nad wilkami, rysiami i głuszcami. W rejonie Grand-Est, gdzie przebywaliśmy, znajduje się około 10 wilków, kilka rysi, a głuszce poddawane są reintrodukcji. Leśnicy wydzielili z części lasu oddziały, na których prowadzone są badania określające warunki bytowe dla głuszców.

Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie tartaku Jean Mathiew – w Gerardmer, który specjalizuje się w obróbce drewna iglastego wielkogabarytowego. Uczniowie odwiedzili również francuska izbę edukacyjną, gdzie został im przedstawiony model struktury własnościowej oraz gospodarki leśnej na terenie Wogezów i całego kraju. Następnie grupa udała się do lasu gospodarczego, gdzie zapoznana została z badaniami dotyczącymi szkód spowodowanych przez zwierzynę płową. W celu przedstawienia różnic między prowadzeniem lasów prywatnych i państwowych udano się na przykładowe powierzchnie, których dodatkową atrakcja była ścieżka dydaktyczna prowadząca po fortyfikacjach z czasów I wojny światowej. Podczas zwiedzania, oprócz wojennych umocnień zwrócono uwagę na cechy taksonomiczne lasu.

Kolejnego dnia młodzież miała okazję zapoznać się z pracą maszyn leśnych, w tym harwestera i forwardera. Zademonstrowano nam operowanie maszynami z perspektywy kabin, wyjaśniono wiele kwestii na temat pracy i szkolenia operatorów. Następnie, udaliśmy się do niewielkiej gminy La Neuveville-sous-Monfort, gdzie zostały nam przedstawione plany urządzania lasu na lata 2006-2020 oraz inne ważne dokumenty. W lesie należącym do tej gminy przedstawiono nam sposoby prowadzenia gospodarki leśnej na tym terenie. Potem udaliśmy się do domku myśliwskiego, gdzie myśliwy wraz z merem gminy, przybliżyli nam zagadnienia związane z łowiectwem i polowaniami we Francji.

W czasie pobytu, zostały nam przedstawione nie tylko  zagadnienia leśne, ale również mieliśmy okazję poznać szeroko rozumianą kulturę tego kraju. W regionie Burgundia, zwiedziliśmy  miasto Dijon, które słynie z produkcji musztard. Pani przewodnik przybliżyła nam historię i ciekawostki związane z tym miejscem. W ratuszu miejskim zwiedziliśmy Muzeum Sztuk Pięknych, a także Wieżę Filipa Dobrego, z której rozpościera się widok na przepiękną panoramę całego miasta. Podziwialiśmy zdobiony licznymi gargulcami Kościół Notre-Dame, a na placu Darcy mogliśmy zobaczyć Bramę Wilhelma, która jest pozostałością po murach miejskich. Mieliśmy przyjemność zwiedzić także ogród botaniczny oraz Muzeum Historii Naturalnej.

Innym miastem, które odwiedziliśmy w Burgundii, to miasto Beaune. Jednym z jego najcenniejszych zabytków jest usytuowany w samym sercu miasta imponujący budynek zwany Hôtel-Dieu des Hospices de Beaune. Jest to jedno z najlepiej zachowanych i najpiękniejszych średniowiecznych hospicjów we Francji. W Beaune, słynącym z produkcji wyśmienitych win znajduje się kilkanaście znanych piwnic winnych. Jedną z nich mieliśmy okazję zwiedzić i zapoznać się z procesem wytwarzania win oraz ich klasyfikacją.

Ponadto, zwiedziliśmy zakład produkcyjny musztardy w Fallot Moutarde, gdzie wyjaśniono nam przebieg produkcji musztard, a na zakończenie wizyty odbyła się degustacja.

Nasz program pobytu we Francji bogaty był w wiele atrakcji i już nie możemy się doczekać kolejnego spotkania.